روابط عمومی، رفتار اجتماعی و افکارسنجی

کارشناسی حرفه ای

کارشناسی حرفه ای روابط عمومی رفتار اجتماعی و افکارسنجی

 

مقدمه:

روابط عمومی علم و هنری است که در جهت گسترش تفاهم، دستیابی به اعتمادی درازمدت بین سازمان و مخاطبان وظیفه بهره گیری از مشارکت مردم در جهت تحقق اهداف سازمانی را میسر می سازد. دسترسی به اطلاعات امروز از جمله حقوق اولیه شهروندان محسوب می شود بنابراین یکی از مهمترین وظایف روابط عمومی ایجاد بستر سالم - سریع و روان برای دستیابی شهروندان هر جامعه به اطلاعات مورد نیاز آسان می باشد ساخت این بستر در جوامع اطلاعاتی بسیار ساده و سهل تر از جوامع سنتی است. پاسخگویی و تنویر افکار عمومی نسبت به عملکردها و فعالیتها، ماهیت وجودی روابط عمومی را تشکیل می دهد. روابط عمومی با ایجاد تعامل دوسویه میان یک مجموعه و شهروندان از طریق به کارگیری شیوه های حرفه ای و منطقی می تواند روند اطلاع رسانی و پاسخگویی به مطالبات را در راستای مشتری مداری و مخاطب محوری هموار سازد. 

تعریف و هدف:

دوره کارشناسی حرفه ای روابط عمومی با گرایش رفتار اجتماعی و افکارسنجی در قالب آموزشهای علمی - کاربردی به برنامه درسی اطلاق می شود که دانشجویان با کسب مجموعه ای از دانش و مهارتهای علمی و کاربرد آن در حوزه های روابط عمومی بتوانند وظایف خود را به نحو مطلوب انجام دهند. 

ضرورت و اهمیت:

روابط عمومی در ساختار سازمانی نقش متنوع و چند بعدی دارد. از این لحاظ روابط عمومی ها نیازمند به کارگیری نیروی کارشناسی در حوزه های متفاوت روابط عمومی می باشند. به همین منظور رشته روابط عمومی با گرایش رفتار اجتماعی و افکارسنجی تدوین شده است. روابط عمومی در واقع رابطی بین سازمان ها و مردم است و سعی دارد که خدمات سازمانها را برای مردم تشریح و واز مردم بیشتر باخبر شود و عکس العمل آنها را به تصمیم گیران و مدیران سازمان ها منعکس کند. بررسی افکار عمومی بدون شک از آنجا که فعالیت علمی پیچیده ای است نیاز به افراد متخصص و کارشناس دارد که به روشهای علمی تسلط داشته باشد و بتوانند نیازهای اطلاعاتی سازمان ها و مسئولان را در زمینه بررسی افکار عمومی و جو فکری جامعه تأمین کند.

 

قابلیت ها و مهارت های مشترک فارغ التحصیلان : 

الف - تجزیه و تحلیل رخدادها و ارائه راه حل بهینه

ب - برنامه ریزی انجام کار و هدایت کار گروهی

پ - مدیریت و آموزش افراد تحت سرپرستی و انتقال اطلاعات فنی

ت - بهبود و مستندسازی فرایندهای انجام کار و ارائه گزارش نتایج فعالیتها

ث - کارآفرینی، خلق و راه اندازی عرصه های جدید کسب و کار

ج - برقراری ارتباط موثر در محیط کار

چ - برنامه ریزی به منظور رعایت الزامات بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE)

ح - برنامه ریزی به منظور رعایت اخلاق حرفه ای

خ - تصمیم سازی و تصمیم گیری بخردانه

د - تفکر نقادانه و اقتضایی ذ- خلاقیت و نوآوری 

 

قابلیت ها و توانمندی های حرفه ای فارغ التحصیلان : 

- ایده پردازی تبلیغات داشته باشد و بتواند سناریو تبلیغی بنویسید

- نظارت و کنترل اجرای ایده ها داشته باشد.

- روشهای هنری را در محتوای تبلیغات به کار بندد. 

- پیام های تبلیغاتی را در جامعه معنایابی کند. 

- بتواند با شبکه های اجتماعی کار کند.

- مدیریت به منظور فراهم نمودن مشارکت اجتماعی برای اهداف توسعه کشور را داشته باشد

- برنامه ریزی و ارزیابی، تشکیلات و سازماندهی، بودجه بندی مناسب برای روابط عمومی انجام دهد ، 

-جشنواره، سمینار و نمایشگاه را برگزار نماید.

- تأثیر برنامه های تبلیغاتی روابط عمومی ارزیابی نماید

- افکار مخاطبان را جمع آوری و تحلیل نماید. - نظرات افکار کارکنان را تهیه و گزارش نماید. 

- شرایط محیطی برای اجرای پروژه ها سازمان را بررسی نماید. 

- پیام های ارتباطی در رسانه های گوناگون را تحلیل نماید . 

 

مشاغل قابل احراز: 

کارشناس تبلیغات

مدیر روابط عمومی

پژوهشگر افکار سنجی و مطالعات اجتماعی 

ضوابط و شرایط پذیرش دانشجو: (رشته تحصیلی فوق دیپلم - گواهی سلامت...) : - دارا بودن شرایط عمومی تحصیل در نظام آموزش عالی کشور

- داشتن مدرک کاردانی مرتبط، سایر رشته ها به شرط گذرانیدن دروس جبرانی 

 

طول و ساختار دوره :

دوره کارشناسی حرفه ای مبتنی بر نظام واحدی و متشکل از مجموعه ای از دروس نظری و مهارتی است و با توجه به قابلیت ها و مهارتهای مشترک و حرفه ای به ۲ بخش «آموزش در مرکز مجری» و « آموزش در محیط کار» تقسیم میشود. مجموع واحدهای هر دوره بین ۶۵ تا ۷۰ واحد و مجموع ساعات آن ۱۲۰۰ تا ۲۰۰۰ ساعت می باشد که در طول حداقل ۲ و حداکثر ۳ سال قابل اجرا است. این دوره به دو روش نیمسالی و پودمانی اجرا می شود.

۱-  آموزش در مرکز مجری : 

بخش آموزش در مرکز مجری شامل ۶۰ تا ۶۵ واحد، معادل ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ ساعت است. هر واحد نظری معادل ۱۶ ساعت، هر واحد آزمایشگاهی معادل ۳۲ ساعت، هر واحد کارگاهی و پروژه معادل ۴۸ ساعت است. در موارد خاص دروس آزمایشگاهی و کارگاهی یک واحدی را می توان به ترتیب ۴۸ و ۶۴ ساعت در نظر گرفت.

۲. آموزش در محیط کار: 

این بخش از آموزش عبارت است از مجموعه فعالیت هایی که دانشجو به منظور تسلط عملی و درک کاربردی از آموخته های خود در آغاز، حین و پایان دوره تحصیلی در محیط کار واقعی انجام می دهد. این بخش شامل یک درس کاربینی و ۲ درس کارورزی در مجموع به میزان ۵ واحد، معادل ۵۱۲ ساعت است. هر واحد کاربینی معادل ۳۲ ساعت و هر واحد کارورزی معادل ۱۲۰ ساعت میباشد

سایر اطلاعات و پیش ثبت نام

با سلام! برای گفتگو در WhatsApp روی نام کارشناس مرکز کلیک کنید و یا برای ما ایمیل ارسال کنید
info@uast12.ir

   ارتباط از طریق WhatsApp
Close and go back to page