سینما فیلمنامه نویسی

کاردانی حرفه ای

کاردانی حرفه ای سینما - فیلمنامه نویسی

مقدمه:
سینما هنری است که در آن حوادث به شکل تصویری و یا ترکیبی خاص و توام با صدا نمایش داده می شوندو در لابه لای آن مفاهیم متنوع اخلاقی ، مذهبی ، سیاسی و اجتماعی و ... به مخاطب انتقال داده می شود. فیلمنامه با سناریو داستانی است که همراه با توضیح صحنه ها برای ساخت فیلم نوشته می شود. به نویسنده فیلمنامه فیلمنامه نویس می گویند. عناصر فیلمنامه از داستان و شخصیتها، صحنه ها، سکانس ها، پرده ها، موسیقی، مکان ها و ... تشکیل شده است. یک فیلمنامه، یک اثر نوشته شده توسط فیلمنامه نویس برای یک فیلم، برنامه تلویزیونی یا بازی ویدیویی است. این سریال ها می توانند کارهای اصلی یا سازگاری از قطعات موجود در نوشتن باشند، در آنها، جنبش، اعمال، بیان و گفت وگوهای شخصیتها نیز نقل شده است.

تعریف و هدف:

برنامه درسی کاردانی حرفه ای فیلمنامه نویسی مجموعه ای از قابلیت هاست که فرد را برای ورود به صنعت سینما در زمینه فیلم نامه نویسی آماده می کند. هدف از این دوره تربیت نیروی انسانی ماهر برای اشتغال در مراکز فیلم سازی و جشنواره های هنری می باشد.

ضرورت و اهمیت:

تربیت و آموزش فیلمنامه نویسان برای حل مشکلات موجود در بدنه این صنعت بسیار با اهمیت و آموزش به صورت درست در فرهنگ سازی نقش به سزایی دارد. امروزه سینما دیگر فقط هنر نیست، بلکه به دلیل تاثیرات گسترده اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی که دارد به یک صفت مهم در جهان تبدیل شده است. سینما دارای دو بعد محتوایی و تکنیکی است. در بعد محتوایی سینما بر علومی مانند ادبیات ، روان شناسی ، ارتباطات و فلسفه و در بعد تکنیکی بر علومی مانند الکترونیک ، فیزیک ، شیمی و مکانیک استوار است که یک سینماگر برای تولید یک اثر مطلوب باید با این ابعاد به خوبی آشنا باشد.


قابلیت ها و مهارت های مشترک دانش آموختگان :

الف - گزارش نویسی و مستند سازی

ب - ارائه گزارش نتایج کار و جریان فعالیت ها (Presentation)

پ - انجام کار گروهی ت - طبقه بندی و پردازش اطلاعات

ث - بهره گیری از رایانه

ج - برقراری ارتباط موثر در محیط کار

چ - سازماندهی و اداره کردن افراد تحت سرپرستی و آموزش آنها

ح - خودآموزی و یادگیری مستمر در راستای بالندگی شغلی

خ - ایجاد کسب و کارهای کوچک و کارآفرینی

د - رعایت اخلاق حرفه ای و تنظیم رفتار سازمانی
ذ - اجرای الزامات بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE)
ر - تفکر نقادانه و اقتضایی ز - خلاقیت و نوآوری


قابلیت ها و توانمندی های حرفه ای دانش آموختگان :

- شناخت عناصر فیلم و ژانرهای مختلف سینمایی
- شناخت سبک های فیلم نامه نویسی و نگارش کارگاهی فیلم نامه نگارش انواع فیلم نامه: بلند. کوتاه، تیزر و مستند


مشاغل قابل احراز:

- فیلمنامه نویس در صنعت سینما

. فیلمنامه نویس فیلم کوتاه، بلند، داستانی و ...

ضوابط و شرایط پذیرش دانشجو: (رشته تحصیلی دیپلم - گواهی سلامت...):

- دارا بودن شرایط عمومی تحصیل در نظام آموزش عالی کشور


طول و ساختار دوره : دوره کاردانی حرفه ای مبتنی بر نظام واحدی و متشکل از مجموعه ای از دروس نظری و مهارتی است و با توجه به قابلیت ها و مهارتهای مشترک و حرفه ای به ۲ بخش آموزش در مرکز مجری» و « آموزش در محیط کار تقسیم میشود. مجموع واحدهای هر دوره بین ۶۸ تا ۷۲ واحد و مجموع ساعات آن ۱۷۵۰ تا ۲۱۰۰ ساعت می باشد که در طول حداقل ۲ و حداکثر ۳ سال قابل اجرا است. این دوره به دو روش نیمسالی و پودمانی اجرا می شود.


1. آموزش در مرکز مجری:
بخش آموزش در مرکز مجری شامل ۶۳ تا ۶۷ واحده معادل ۱۲۵۰ تا ۱۵۵۰ ساعت است. هر واحد نظری معادل ۱۶ ساعت، هر واحد آزمایشگاهی معادل ۳۲ ساعت، هر واحد کارگاهی و پروژه معادل ۴۸ ساعت است. در موارد خاص دروس آزمایشگاهی و کارگاهی یک واحدی را میتوان به ترتیب ۴۸ و ۶۴ ساعت در نظر گرفت.
۲. آموزش در محیط کار:
این بخش از آموزش عبارت است از مجموعه فعالیت هایی که دانشجو به منظور تسلط عملی و درک کاربردی از آموخته های خود در آغاز، حین و پایان دوره تحصیلی در محیط کار واقعی انجام می دهد. این بخش شامل یک درس کاربینی و ۲ درس کارورزی در مجموع به میزان ۵ واحد، معادل ۵۱۲ ساعت است. هر واحد کاربینی معادل ۳۲ ساعت و هر واحد کارورزی معادل ۱۲۰ ساعت می باشد.

سایر اطلاعات و پیش ثبت نام

با سلام! برای گفتگو در WhatsApp روی نام کارشناس مرکز کلیک کنید و یا برای ما ایمیل ارسال کنید
info@uast12.ir

   ارتباط از طریق WhatsApp
Close and go back to page